RAC Hallen – Stichting Haags Industrieel Erfgoed

  • Rondleidingen om 11:30, 12:30, 13:30 en 14:30 uur
  • Rondleiding duurt 30 minuten
  • Maximaal 25 personen per rondleiding
  • Inschrijven niet nodig (aansluiten op de dag zelf)
  • Kosten: gratis!
  • Adres: 1e van der Kunstraat 282, Den Haag
  • OV: bus 22, 26, 29, 427 halte Calandplein

De introductie van de auto bij de Rijksoverheid leidde in de jaren 20 tot de oprichting van een beheerorganisatie, de latere Rijks Automobiel Centrale. In 1936 werd de garage met het puntvormige dak met aangrenzend kantoor gebouwd door het bureau Rijksbouwmeester. De tweede garage dateert uit 1950. Aan de overzijde van de straat werd eind jaren 30 een werkplaats voor het onderhoud gebouwd, die in de jaren 90 is gesloopt. Het bedrijf groeide sterk en had in de jaren 50 al 2.800 vervoersmiddelen in beheer. Er werkten toen 300 mensen, verdeeld over diverse steden. Begin jaren 60 kregen beide hallen een tussenvloer, steunend op pilaren, om meer parkeerruimte te creëren.

In 1987 werd de RAC geprivatiseerd en bleef tot in de jaren 90 in bedrijf, vooral voor de PTT. Rond 2000 is het complex door de gemeente aangekocht en in 2008 ingrijpend gerestaureerd. Aanvankelijk waren de hallen bestemd voor evenementen en beurzen, maar de exploitatie verliep niet succesvol.

In 2018 vond een ingrijpende verbouwing plaatst. In de puntdakhal werd een skateparcours aangelegd als trainingscentrum voor de nationale selectie voor de Olympische Spelen van 2020. In de halfronde hal is plaats voor diverse urban sports, die hier een plek gaan krijgen.