Fietstour: Scheveningen in Transitie

sloop duindorp: Foto: Rob van der Bijl

Organisatie: Rob van der Bijl

10:00 – 12:00 – VOL

12:00 – 14:00 – VOL

Rob van der Bijl zal de fietstour blijven aanbieden. Mail hem om u alvast op te geven: robvanderbijl@favas.net

Adres: Startpunt Prins Willemplein (t.o. Café Yil)


Tourgids is Rob van der Bijl, stedenbouwkundige met een jarenlange ervaring als ontwerper, onderzoeker, adviseur, redacteur en docent. Rob groeide op in Den Haag en op Scheveningen. De tour doorkruist Scheveningen, figuurlijk door de bewogen geschiedenis, fysiek door de straten van het historische dorp, rond de haven en op Duindorp.

Architectuur en infrastructuur van Scheveningen worden belicht, maar de tour is vooral gericht op het sociale leven van Scheveningen door de jaren heen. De ruimtelijke en sociale geleding zoals neergeslagen in de stedenbouwkundige structuur wordt door Rob op aansprekende wijze in beeld gebracht en uitgelegd, bijvoorbeeld aan de hand van de grote doorbraak Jurriaan Kokstraat (1921-1928) uit het Plan Berlage (1908-1913).

De fietstour start op het punt waar Keizerstraat, Jurriaan Kokstraat en Prins Willemstraat samenkomen. Vanaf daar loopt de route door het oude dorp van Scheveningen, langs de kuststrook, rond de haven en verder naar Duindorp. Via de Westduinweg wordt terug gefietst. Onderweg wordt op allerlei plekken gestopt en vertelt Rob zijn verhalen en beantwoordt hij elke vraag.

Mark Hendriks schreef eerder over deze tour:

“We togen naar Den Haag waar Marieke en Rob ons meenamen op een wandeltocht door de oude volks- en vissersbuurten van Scheveningen en Duindorp. We hoorden hoe in het verleden grote stedenbouwkundige ingrepen – de aanleg van een stadstaat, de komst van de tram, de sloop van bouwblokken – dwars door de ziel van die wijken sneden, met grote gevolgen voor de hechte gemeenschapsbanden. Wandelend door de haven, waarbij iemand opmerkte dat er nergens nog vis te ruiken was, concludeerden we nog maar eens hoe belangrijk het is dat ontwerpers oog houden voor de sociale kanten van het vak”.

Route