1. Uitbreiding Tweede Kamer

In het onderstaande geluidsfragment van de ‘Haagse Highlights tour’ geeft Stephan Evenblij uitleg in het Haags o.a. over het ontstaan van het Binnenhof:



Deze ‘Imaginaire Stad tour’ is geïnspireerd door de tentoonstelling Nooit Gebouwd Den Haag van het Haags Historisch Museum van begin dit jaar. In de onderstaande video legt Lex van Tilborg, conservator en auteur van Nooit gebouwd Den Haag, uit welke verbouwingsontwerpen er in de 19e eeuw voor Binnenhof zijn gemaakt.



Voor de uitbreiding van het Tweede Kamercomplex in Den Haag zijn maar liefst vier prijsvragen geweest. In 1978 was er een competitie met 111 inzendingen. De jury wees geen van de inzendingen aan voor verdere uitwerking in een tweede ronde. Wel kregen de plannen van architect Heijdenrijk en OMA een gedeelde eerste plaats.

Met twee langwerpige gebouwen, de een liggend, de ander staand, en een doorbraak van het Binnenhof, zorgde Rem Koolhaas’ OMA voor een omstreden, maar ook bejubelde inzending. Het ontwerp was omstreden vanwege de doorbraak naar het eeuwenoude Binnenhof. Rem Koolhaas zei hierover in een lezing: “What we eliminated was fake.”

Tweede Kamer ontwerp OMA 1978, © OMA
Tweede Kamer ontwerp OMA 1978, © OMA

Uiteindelijk werd het meer behoudendere ontwerp van Pi de Bruijn in 1991 gerealiseerd. Met onder andere de ronde zaal voor het parlement en een grote overdekte centrale hal, de Statenpassage.


(Het gehele filmpje van 25 min is wellicht leuk om op een terrasje te bekijken of thuis op de bank)

In 2017 starten Ellen van Loon van OMA met het ontwerp van de veelbesproken renovatie van het Binnenhof, maar werd in 2019 ontslagen. In het onderstaande filmpje geeft ze uitleg bij Nieuwsuur:


En nu wederom is Pi de Bruijn aangewezen om de grondige renovatie wel te realiseren. Hij mag dus zijn eigen werk gaan verbeteren. Meer weten? Kijk hier.

nieuwe ontwerp van Pi de Bruijn voor de ingang van de Tweede Kamer

Bronnen: 


Meer over de route

Deze tegel is een onderdeel van de Imaginaire Stad tour.

Hier vindt u de gehele route