05. Lindoduin

Transformatie Hoog Lindoduin – Jan Splinter Architecten

Den Haag wilde na de tweede wereldoorlog aan de Westduinweg grote gebouwen en een verkeerscorridor realiseren. Hoog Lindoduin is de enige flat die in die visie daadwerkelijk gerealiseerd is in 1963. Het is onbedoeld een icoon geworden op Scheveningen: een markant L-vormig woongebouw met 14 verdiepingen en 182 sociale galerijwoningen. In opdracht van woningcorporatie Vestia is het gebouw grootschalig vernieuwd waarbij het gebouw tot op het betoncasco is gestript om plaats te maken voor eenzelfde aantal woningen.

Een grote kwaliteitssprong is gemaakt op het gebied van duurzaamheid, woningplattegrond, wooncomfort, geluidsisolatie, brandveiligheid en esthetische uitstraling. Als warmtebron heeft iedere woning een individuele warmtepomp voor verwarming en koeling gekregen. Het oude gebouw was na 55 jaar volledig op. Slopen en nieuwbouw was geen optie voor Vestia. Vanwege de erfpacht die op de grond rust zou er bij nieuwbouw een markttoets volgen, waarbij partijen een bod kunnen doen. Vestia zou dan de locatie kwijtraken.

Uitzicht op zee en skyline

Bij het plan voor de vernieuwing was verhoging van de woonkwaliteit een belangrijk issue. Vanwege het fenomenale uitzicht is binnen het casco gekozen voor appartementen met een doorzon woonkamer waardoor er uitzicht zowel op zee als op de skyline van Den Haag gegarandeerd is. De galerijen en balkons zijn verbreed naar 1,50 meter en zijn voorzien van geïntegreerde opstaande betonnen borstwering van 50 cm hoog met daarboven een glazen hek. Daardoor wordt de galerij veiliger en prettiger ervaren en de uitstraling verbeterd.

Een belangrijk aandachtspunt was de beperking van windhinder. Daartoe zijn de borstweringen op galerijen en balkons tot 1,20 meter gesloten. Er zijn glazen windschermen geplaatst bij het hoofdtrappenhuis waardoor de toegankelijkheid van de galerijen sterk is verbeterd. In de oude situatie was de hoofdentree nauwelijks zichtbaar. De nieuwe hoofdentree is twee verdiepingen hoog en meer representatief en goed zichtbaar.

Technisch hoogstandje

Een van de grote uitdagingen was het toevoegen van bredere balkons en galerijen aan het betoncasco. Gekozen is ondanks het grote gewicht voor prefabbeton. Vanwege de nabijheid van de zee was staal voor Vestia geen optie. Om een modern gevelbeeld met een slank lijnenspel te krijgen was het van belang om in het oog springende consoles te vermijden. Daartoe is een slanke betonnen console ontwikkeld met dezelfde dikte als de galerij/balkonplaat. De verankering aan het bestaande betoncasco via voorspanning is een technisch hoogstandje.

Een ander uitdaging was de materiaalkeuze voor de gevels zo dicht bij zee. Voor de kopgevels en liftschacht is een duurzame en veilige gevelbeplating van keramisch materiaal (tegels) van 40 x 280 cm met mechanische bevestiging toegepast. Voor de gevelkozijnen was hout de beste optie. Kunststof en aluminium zijn niet duurzaam genoeg op deze locatie. Vertrekpunt voor het architectonisch ontwerp was het respecteren van de essentie van het gebouw: een galerijflat. Met een ingetogen vormgeving en een monochroom kleurgebruik is gestreefd naar een expressief en interessant gebouw wat elan geeft aan deze bijzonder plek van Scheveningen.

Foto’s: Luuk Kramer


Meer over de route

Deze tegel is een onderdeel van de route langs de nominaties voor de Berlagevlag 2021.

Hier vindt u de gehele route